Zazen Roku 10. Den mentale koncentration
Den fysiske side af zazen er basis for den mentale koncentration. Det er to sider af meditationen, som hen ad vejen smeltes sammen til Žn aktiv vŒgen meditation. I begyndelsen vil det naturligvis v¾re et problem, at man netop kan skelne mellem en fysisk aktivitet og en mental aktivitet. Men man v¾nner sig snart til skiftevis at v¾re opm¾rksom pŒ den ene og snart den anden, indtil det bliver helt naturligt. Lidt efter lidt falder de sammen i Žn aktivitet. Det er jo ogsŒ sŒdan, at man faktisk arbejder pŒ at knytte den mentale koncentration til den fysiske aktivitet, som er Œndedr¾ttet og siddestillingen.
Hvad er da den mentale koncentration? Hvordan kan man aktivere en mental koncentration, som ikke har noget at g¿re med tankevirksomhed? I traditionel Rinzai Zen meditation bruger man ordet Mu i denne praksis. Mu er et pr¾fiks, som man pŒ japansk s¾tter foran et ord for at skabe en n¾gtelse. Mu betyder "ikke", "uden" eller undertiden "nej". Det svarer til det danske u, som vi s¾tter foran bevidst, forstŒelig eller sensitiv for at skabe ordene ubevidst, uforstŒelig eller usensitiv. Man kan ogsŒ i japansk filosofisk terminologi bruge ordet eller det ideografiske tegn Mu i betydningen ikke-v¾ren, fordi ordet eller det ideografiske tegn U betyder v¾ren.
Min f¿rste l¾rer i zazen Nanrei Soohaku Kobori (1918-92), som havde mange elever fra Vesten, foretrak imidlertid at bruge det engelske ord One i stedet for Mu. Han mente, at det kunne v¾re sv¾rt for vesterl¾ndinge, at bruge et sŒ ¿sterlandsk begreb som Mu, sk¿nt det jo egentlig ikke er det sproglige begreb Mu, der er tale om, men blot lyden Muuuu! Jeg skal om lidt forklare hvordan dette forholder sig. Alle os elever hos Kobori arbejdede derfor i den mentale koncentration med ordet One. Eller rettere det var lyden Waaann! som vi koncentrerede os om.
Valget af begrebet One var ret genialt. Ikke alene er det rent begrebsligt et meget vigtigt ord i den gr¾ske filosofi og i mysteriereligionernes tradition, fordi bŒde Platon og Plotin, samt en hel r¾kke kristne mystikere i den apofatiske (den negative teologi) tradition bruger det, som en betegnelse for alle tings egentlige natur eller Gud. Det tror jeg nok Kobori vidste alt om. Men dertil kommer, at lyden Waaann er sŒ frugtbar, at den minder om den universelle indiske mantra Aum. Aum er en betegnelse for den egentlige virkelighed eller den universelle bevidsthed, f¿r tanken indf¿rer begreber som begyndelse og afslutning. Men da dette ikke kan formuleres, anvendes A som et udtryk for begyndelse og m som et udtryk for afslutning. U'et er det evige nu's kontinuitet.
Der var altsŒ en yderst fornuftig mening med, at Kobori l¾rte os at bruge One i den mentale koncentration. Men hvordan g¿res dette rent praktisk? Den mentale koncentration udf¿res pŒ f¿lgende mŒde: Samtidig med at man bevidst f¿lger sin langsomme udŒnding og fastholder opm¾rksomheden pŒ sp¾ndingen i bug muskulaturen (tanden), ¿ver man sig nu i en indre, mental artikulation af lyden waaann......, som sŒledes knyttes til den lange udŒnding. PŒ den mŒde bliver One's vokallyd trukket ud og aspireret. Det kr¾ver klar opm¾rksomhed og koncentration. Man artikulere vokal lyden med stemmebŒndene, men uden at frembringe nogen lyd. Den f¿rst udŒnding artikuleres ved at man vokaliserer eller Œnder wa...a...a...a...n, og efter en indŒnding, hvor bugen pŒ ny udspiles vokaliseres den n¾ste udŒnding wa...a...a...a...n. PŒ denne mŒde forts¾tter man igennem hele sin meditation. Det g¿res med lukket mund, og luften siver ganske stille ud af n¾sen. Der frembringes ingen lyd derved.
Zazen er en meget kontant aktivitet. Forts¾tter man sin s¾dvanlige tanke virksomhed, nŒr man mediterer, dyrker man ikke zazen, og falder man i s¿vn, har det heller ikke noget med zazen at g¿re. Det er meget vigtigt altid at v¾re opm¾rksom pŒ siddestillingen, Œndedr¾ttet, bugen og meditationsemnet, som er den mentale koncentration. Bliver man d¿sig, spredes ens vitale energi, kroppen bliver slap og opm¾rksomheden sl¿ves. Hvis man forf¿lger sine tanker, bliver siddestillingen stiv, skuldermusklerne sp¾ndte og opm¾rksomheden flakkende. Det g¾lder derfor om a v¾re lysvŒgen og bevidst om hele sin eksistens. Det er Žn af grundene til, at man altid mediterer med Œbne ¿jne. rvŒgenhed er de centrale i zazen.
Hvis man begynder at t¾nke: "Min zazen er virkelig god nu," eller "min zazen er meget dŒrlig lige nu," t¾nker man pŒ sin zazen, men praktiserer ikke zazen. Man har nemlig adskilt sig fra zazens levende virkelighed. Man b¿r alligevel altid arbejde pŒ at sidde rigtigt, men man b¿r ikke hele tiden evaluere eller vurdere, om man sidder rigtigt eller forkert. Det er n¿dvendigt at ignorere enhver beregnende tankevirksomhed. Derfor sidder man midt i det dilemma, at man g¿r sit yderste for at v¾re opm¾rksom pŒ sin zazen, og at sidde korrekt, men aldrig sŒ at sige nŒr sit mŒl. Dette dilemma er netop det forunderlige ved zazen, fordi man ikke efterlader sig noget spor og bibeholder et vis enfoldighed.
I zazen er det helt naturligt, at tanker nu og da opstŒr i bevidstheden. Zazen drejer sig ikke om at stoppe tankernes naturlige opstŒen. Men i zazen undgŒr man den naturlige tilb¿jelighed til at forf¿lge en tanke, sŒ der opstŒr en tanker¾kke eller tankevirksomhed. En sŒdan tankevirksomhed kan enten v¾re en dialog med en person, ens egen indre monolog, dagdr¿mmeri, fantasiflugt eller en forf¿lgelse af en bestemt tankegang. Det er som sagt kun naturligt, at der opstŒr tanker, nŒr man mediterer, men hvis man forf¿lger sine tanker eller frit lader en tanker¾kke udvikle sig, er man inde pŒ et vildspor.
Zazen er ikke at sidde som en klippe uden mental virksomhed overhovedet, men det er heller ikke ensbetydende med med at iagttage sin mentale tankestr¿m eller n¾re den. I reglen opdager man ikke, at man er pŒ vildspor og er absorberet i en str¿m af tanker eller f¿lelser, f¿r man er lidt derudad. Allerbedst som man koncentrerer sig om sin meditationspraksis, opstŒr en tanke eller erindring, og f¿r man aner det, er man mere eller mindre bevidst opslugt af tankeassociationer. Pludselig vŒgner man op og opdager, at man igen sidder og dagdr¿mmer eller t¾nker i stedet for at koncentrere sig om meditationsteknikken.
Det vigtige i Zen tr¾ningen er, at man straks vender tilbage til sin zazen praksis, nŒr man opdager, at man er blevet f¿rt pŒ afveje af sine tanker og mentale oplevelser. Det g¾lder altsŒ om at ignorere enhver oplevelse, f¿lelse eller tanke sŒ tidligt som muligt, f¿r den udvikler sig til en associationsr¾kke. NŒr man opdager, hvad der foregŒr, g¾lder det om pŒny at genoptage sin oprindelige meditationsteknik. Alt, hvad der ikke vedr¿rer ens bestemte zazen teknik, er vildfarelser, og de udelukkes i meditationen ved, at man tr¾kker opm¾rksomheden bort fra dem og igen retter den mod koncentrationsarbejdet.
NŒr man vŒgner op og opdager, at man har tabt koncentrationen pŒ Waaan og har glemt sin praksis, skal man derfor straks igen vokalisere sin udŒnding
Wa...a...a...a...n. Enhver der ¿ver sig i denne praksis for f¿rste gang, vil blive forundret over, hvor let det er at miste opm¾rksomheden, og hvor vanskeligt det er at kontrollere tankernes str¿m. Der skal lang tids tr¾ning til at udvikle koncentrationsevnen sŒ meget, at man ikke taber trŒden undervejs. Man l¾rer lidt efter lidt at fastholde en ubrudt opm¾rksomhed pŒ den vokaliserede udŒnding.
Det er sŒledes ikke nemt at blive fuldkommen Žt med sit Œndedr¾t og det dertil knyttede meditationsemne. I zazen bruger vi Œr pŒ at l¾re at fastholde den aspirerede lyd Waaan eller Muuu for at ¿ve bevidstheden i at fastholde et emne. Sidel¿bende dermed arbejder vi naturligvis med vort fundamentale erkendelsesproblem, som er et eksistentielt behov for at kende vor egentlige natur. Men det foregŒr ikke n¿dvendigvis under zazen meditationen. Det er derimod hele det grundliggende rationale for vor praksis, som derfor er i gang 24 timer i d¿gnet et sted i baghovedet. EfterhŒnden s¾tter det sig tanden som et eksistentielt vilkŒr.
Zazen praksis er vanskelig, fordi ens indre iagttagelse eller objektivering af emnet netop tvedeler meditationen i en iagttager og noget der iagttages. Det g¾lder i praksis om, at man helt og fuldt bliver til en vokaliseret udŒnding. Den mediterende, lyden og Œndedr¾ttet b¿r v¾re Žt i det vedvarende nu. Det er en investering af Žn selv i det evige nu, sŒledes at man pŒ et tidspunkt kan erfare, at iagttageren og det iagttagne er Žn og samme virkelighed. Der er Žn kontinuerlig str¿m af opm¾rksomhed eller Žn universel bevidsthed, som ikke er adskilt fra bevidsthedsindholdet. I begyndelsen er man naturligvis alt for bevidst om selve den praktiske fremgangsmŒde, men med st¿rre erfaring bliver man Žt med metoden indtil meditationen sker af sig selv.